pondělí 26. července 2010

Dvacku hodinu aneb o asertivitě bez pointy a s happy endem

Včera se mi stala ne úplně neobvyklá věc, při které jsem si uvědomil praktickou užitečnost volitelného předmětu Asertivita a psychohygiena, který svérázným způsobem vyučuje Mgr. Robert Čapek na FIM UHK. Pokud by někdo netušil, tak asertivita spočívá v prosazování vlastní vůle při kontaktu s cizími lidmi. Nemá co dělat např. v rodině nebo partnerském vztahu. To jen abyste negenerovali laciný humor ;-). No a jelikož si sem můžu psát o čem se mi zachce, včera se to odehrálo takhle:

Sešel jsem po schodech do vstupní haly metra na Karlově náměstí a postupoval svou typicky spěšnou chůzí k turniketům. Zhruba třicetiletý neupravený muž si usmyslel, že mám času dost, upnul se na mě očima a vyslovil nedbale nacvičenou žádost:
"Můžu tě poprosit? Dvacku... Hodinu."
Pomyslel jsem si, že pokud je to mužský prostitut, je to cena vskutku bezkonkurenční, ale snad že to nebyl můj typ, jen jsem s úsměvem zavrtěl hlavou a pokračoval na eskalátor. Dole jsem zjistil, že už mi metro ujelo, a protože byla neděle, musel jsem si o něco déle počkat.

Znovu za mnou přišel tentýž muž a směle pokračoval v tykání:
"Hele, já tě prosím, " zoufale sepnul ruce, svěsil obočí a navázal: "já tě žádám! Dáš mi dvacku? Za hodinu mi jede vlak, stojí stovku, a já mám 80. Mám jen 85 a stojí 105."
Vzpomněl jsem si na jedno pravidlo asertivity [Naučte se říkat ne.] a se společenským úsměvem povídám:
"Nedám."
"A proč ne?"
[Svá rozhodnutí nemusíte zdůvodňovat.]
"Protože nedám."
Muž prijal odpověď jako definitivní řka:
"Ty vole, ty 'si ale svině," a dal se na odchod skrz houf čekajících.
Tak jsem pobaven ještě víc pozvedl koutky [Nesmíte se zabývat tím, co si o vás myslí cizí lidé.], a očekával příjezd metra s hřejivým pocitem, že jsem ušetřil 20 Kč.

2 komentáře:

Luaan řekl(a)...

To já typicky výmluvně obrátím prázdné kapsy (přemýšlel jsem, že bych tam pro efekt hodil i nějakou tu můru)... Nejzábavnější mi na tom přijde, že spousta lidí to skutečně bere jako známku toho, že nemám peníze. Peněženky jsou asi jenom dekorace nebo co :D (samozřejmě, v mém případě jako dekorace neobstojí... už tři roky si říkám, že už by chtěla vyměnit za nějakou méně otrhanou)

Rimmer řekl(a)...

Jen tak dál. Jsem s Tebou. Chci být bohatý a asertivní ;)

Okomentovat