čtvrtek 27. ledna 2011

Od Oskara k zelené síti

Dnes nepopustím uzdu své grafománii, a vezmu to stručněji. Vodafone už mě rozčiluje, přecházím k jinému operátorovi, a chci se při té příležitosti aspoň trochu vykecat.

Kdysi jsem přešel na Oskara proto, že byl čímsi přelomový. I když nenabízel tolik služeb jako konkurence, měl přátelskou tvář a bezkonkurenční ceny. V zásadě si udržel tvář i nějakou dobu po odkupu Vodafonem. Pak začal postupně zdražovat (ať to nazývají jakkoli, každá změna tarifů přišla s nějakou formou zdražení - zejména nejnovější Tarify na míru se nedají sestavit do rozumných hodnot), rušit či znevýhodňovat speciální tarify, kvůli kterým k nim lidé vůbec přešli, a dostali se až do fáze zelené sítě. Zatímco se celá ČR bouří kvůli nesnesitelným cenám vysoko nad evropskými standardy a směšné datové síti hluboko pod nimi, Vodafone už dávno není tím rebelem, peníze nesype do spokojenosti zákazníků, ale do populistické ekofašistické kampaně Zelená síť. Do pokrytecké kampaně, která drtivou většinu zákazníků vytáčí. Posuďte sami: Anketa na Twtpoll (všimněte si, že rozdělili nezájem do více otázek, aby nebylo procento tak vysoké - sečteme-li druhou, čtvrtou a pátou variantu, které dle komentářů říkají naprosto totéž, dostaneme 64 % nezájmu, 27 % nerozhodných a 8 % lidí, kteří jim o to stojí; zbylé procento drží v zubech zaokrouhlovací chyba), diskuze na Facebooku (do té jsem se zapojil, a za pozornost stojí i trefný komentář Vojtěcha Kiliana - všimněte si, že kampaň sere všechny, kromě sluníčkové progresivní Haničky) a kvalitě služeb se věnuje zejména druhá, a ještě výživnější anketa (když odstraníme stížnosti na baterii, zůstává co?). Ještě přidávám nějaké screenshoty, kdyby se s tím hýbalo (čemuž bych se při krizové komunikaci Vodafonu ani trochu nedivil):




Kvůli výstavbě a udržování zelené sítě tak nezbývají prostředky kupříkladu na ceny srovnatelné se zbytkem Evropy, na pokrytí 3G hodné civilizované země, na vývoj LTE sítě, bez níž ujede Vodafonu po 3G i další vlak, na fungující zákaznický servis, na technologické zajištění nestabilní, chybové a pomalé Samoobsluhy, na dotace telefonů srovnatelné se západem, atp. Když se tak po tom našem českém rybníčku podívám, tak s konkurencí naprosto mimozemského T-Mobile (který má ceny a služby ještě několikanásobně horší, a vůbec se za to nestydí) a populistického Vodafonu přecházím ke konci měsíce k byrokratickému, leč technologicky nejpokročilejšímu O2, které mi dá (bez zelených keců) za dvě až tři stovky datový tarif, kterému Vodafone zdatně konkuruje 525 Kč měsíčně. Well done.

16 komentářů:

Roman Nepšinský řekl(a)...

"na dotace telefonů srovnatelné se západem"

Telefony přestali některým věrným zákazníkům dotovat úplně. U Oskara byl nárok na telefon se slevou každé 2 roky. Já a manželka po 7 letech (při průměrně útratě oba přes 500 měsíčně, a kdy jsem jim jednorázově zaplatil za speciální kartu 900 Kč) nemáme u VF nárok na vůbec žádnou slevu (přitom už pro tarify za 177 Kč měsíčně dávají tisícové slevy). Očividně už o věrné zákazníky nestojí.

Podobně Internet v mobilu na den je sice dobrý počin, kdyby ho ovšem nezabíjel nerealistický FUP...

O problémech doručit do vlastní sítě SMS včas v souvislosti s touhle službou nemluvě - dopoledne si v čekárně u doktora prohlédnu pár článků (pak se to zasekne kvůli FUP), a v 9 večer mě plaší SMSky, že jsem si "právě" aktivoval internet v mobilu, a 5 minut na to SMS, že jsem vyčerpal FUP. Kdyby to nebylo opakovaně (třeba loni o letních prázdninách bylo zpoždění i přes 24 hodin), tak nepíšu, a hlásí mi to známí i z jiných částí republiky. To VF na dohledu fakt nevidí, že jsou ty SMS doručené o 10 hodin později? Asi ne, když po mně ještě chtějí po ohlášení, ať jim dodám konkrétní příklady, jinak to nemůžou prověřit (takže mám za ně ještě dělat jejich práci?). Nefunkční samoobsluha už pak jen potvrzuje smutný trend.

Johny_G řekl(a)...

Navíc tam nemá cenu volat. Řeknou ti, že zavolají do dvou hodin zpátky, a už o nich v životě neuslyšíš. Stalo se mi to mockrát, followerům na Twitteru taky.

Jarmom řekl(a)...

Taky poslední dobou nejsem z VF nijak nadšenej, ale mám pocit, že přechodem bych si moc nepomohl.

Elischka řekl(a)...

Když jsem si kupovala telefon s Androidem, uvažovala jsem právě o tom, že bych od O2, u kterého jsem deset let, přešla k Vodafone, protože jsem z více stran slyšela, že je k zákazníkům přívětivější; nakonec jsem si to ale rozmyslela a zůstala u O2, protože měl výhodnější datové tarify. (Dneska ještě navíc přišel s lepším účtováním mobilních dat pro občasné uživatele.) Když vidím to úžasné ekologické nadšení (a zároveň polofunkční služby) Vodafone, tak si nepřestávám gratulovat, že jsem u O2 zůstala...

Roman Nepšinský řekl(a)...

Elischka: To máš těžké, já mám od O2 (a předtím ještě Českého telecomu) ADSL od prvopočátku, kdy běžel zkušební provoz, a za ta léta jsem čekáním na lince podpory strávil několik hodin (pro sebe i své známé), k perličkám patřilo neřešení výpadku internetu 4 týdny (s každodenním "my vám ještě dnes zavoláme"), kdy se pak najednou technik dostavil neohlášeně a já jel přes celé město, aby neutekl, nebo když nejely e-maily @iol.cz, O2 to bagatelizovalo (týká se jen 5 % schránek apod.), a firma kde dělá tchán byla 2 měsíce bez mailů... O oprávněných reklamacích chybných účtování, zpoplatňování změny tarifů (v rozporu s vlastními podmínkami) nebo vynucování si nastavení služeb (podle rozhodnutí ČTÚ i tvrzení vlastní mluvčí O2) nemluvě, to už jsem bral jako nutnou daň

Ten denní tarif na data co jsem dnes u O2 zahlédl (těch 15 Kč za první hodinu a max 30 za celý den nebo jak to přesně bylo) se mi líbí, ale z firmy jako takové mám z hlediska poskytování podpory fakt strach (viz i historky techniků a nesmyslné přidělování a přesouvání ticketů), řešení problémů pořád nesrovnatelné s VF, kde to přinejhorším druhý telefonát zatím vždycky vyřešil...

Elischka řekl(a)...

No, tak to jsou taky docela šílené story. Jenom upřesňuji - nechtěla jsem říct, že by ta situace byla tak černobílá, že by O2 bylo jenom úžasné a Vodafone jenom špatný, spíš jsem tím myslela, že přechodem k Vodafone už podle mě dneska člověk nic moc nezíská (a O2 má aspoň ty levnější tarify).

Problém se špatným vyúčtováním jsem pravda měla taky (ale upřímně řečeno si nemyslím, že by zrovna tohle bylo specifikum O2), ale zase šlo jen o jedinou reklamaci. Jinak co se týče jednání se zákazníkem, tak osobně si kupodivu nemůžu stěžovat - když byl v poslední době problém, tak se po konzultaci vyřešil velmi rychle a hlavně tam ze mě nikdo nedělal pitomce, jak jsem se obávala. Ale zase nemůžu to nějak paušalizovat, je to jenom moje zkušenost.

Co mi ale docela vadí, je to, že i když jsem byla u O2 deset let, tak jsem z toho nakonec moc neměla. Abych dostala aspoň výhodný tarif na volání, musela jsem nejdřív formálně přejít na předplacenou kartu a pak se stát jakoby novým zákazníkem. A u ADSL mě zase moc netěší vcelku časté globální výpadky v poslední době.

Johny_G řekl(a)...

ADSL jako takove skoro vubec nepada. Zato ty jejich cenzurujici DNS ano. Vetsinu problemu s O2 ADSL vyresi pevne DNS (ja dal uz do DHCP serveru na routeru ty googlovske - 8.8.8.8 a 8.8.4.4, nebo jak to je - pisu to z hlavy).

Elischka řekl(a)...

Johny: Jo, tohle jsem myslela. A díky za informaci.

Roman Nepšinský řekl(a)...

Jj, DNS jsou u O2 častý problém (podobně jako občas vypadne konektivita do zahraničí), na routeru mám nastavené servery OpenDNS a na pracovním PC asi 6 různých serverů, tam už by musela být velká náhoda, aby byly všechny nedostupné ;)

Case řekl(a)...

Mem: Co znamená "přestali některým věrným zákazníkům dotovat úplně"? Ať koukám, jak koukám, vidím u sebe všechno při starém. Na co bych se měl zaměřit?

Roman Nepšinský řekl(a)...

Case: bylo to jemně ukryto v textu ("a kdy jsem jim jednorázově zaplatil za speciální kartu 900 Kč"). Jedná se o Oskartu/Vodafone kartu (v mém případě speciální edici). U Oskara a snad i Vodafone zezačátku odměňovali všechny zákazníky za věrnost (každé 2 roky nárok na zlevněný telefon). Když jsem to chtěl ale využít loni, tak jsem najednou zjistil, že se na to vykašlali a nutí lidi přejít na tarif. (A fakt mi přijde nefér, že někdo s tarifem 177 měsíčně dostane slevu 1500 a já co utratím 12 tisíc ročně za oba telefony nedostanu nic)

Case řekl(a)...

Aha. Vůbec jsem netušil, že na karty se někdy vztahovaly nějaké věrnostní slevy.

Roman Nepšinský řekl(a)...

Case: a navíc pro karty Vodafone pořád něco vymýšlí:
- teď ještě do půlky února běží akce za dobití - za 300 Kč SMS na týden zdarma, za 400 Kč volání na týden zdarma, za 500 Kč SMS i volání (vše se vztahuje samozřejmě jen do sítě VF)
- dál teď mají soutěž o telefony, když se dobije online platební kartou

Jen na odměňování dlouhodobě věrných zákazníků nějak zapomněli... zvlášť, když v systému mají stejné údaje, jako pro tarif, včetně platební historie, je to nepochopitelný krok zpět.

Anonymní řekl(a)...

No, já jsem u VDF šestým rokem, přecházel jsem z TM. Právě jsem opět prodloužil smlouvu, dostal jsem HTC Desire za 1 Kč )před tím Nokii E71 a SE W901 a ještě před tím SE M600 + K750 + nějakou Nokii pro dceru, tarify mi jako smluvnímu zákazníkovi nemění, jedna z nejlepších služeb, Bez obav, funguje velice dobře. Má měsíční útrata je kolem 1300 kč. Celkově vzato spokojenost - a o tu jde. Takže ať jste u O2 spokojený...

Johny_G řekl(a)...

Kdepak spokojený u O2. Člověk si postěžuje, že je to byrokratický moloch, a nakonec právě kvůli tomu nemůže přejít :-/ (měli naprosto stupidní podmínky). Dopadlo to tak, že jak jsem předtím řekl Vodafonu že odcházím, tak mi hned po tom zklamání v O2 (kdy už jsem věděl, že se z Vodafonu nemám kam urvat) zavolali, že mi zlevní datový tarif na polovinu. A to už zase nestojí za to odcházet.

Anonymní řekl(a)...

U Vodafonu je nejlepší zavolat na operátora a zeptat se, kamže mám zadat ten kód, když si chci přenést číslo k jiné firmě. To se můžou přetrnout v přepojování a nabízení všeho možnýho (od levnějších telefonů, internetu, tarifu). Já mám takhle už druhým rokem tarif, který už dávno neexistuje, a s 50% slevou navrch - a to jsem to během té doby ještě dvakrát měnila. Všechno jde, jen si o to musí člověk sám říct.

Okomentovat